– ett holistiskt synsätt
Nya optimistjolleseglare ger sig djärvt och oförväget ut på vattnet. Kvar på stranden står deras föräldrar, oroliga för sina barns öde i de starka vindarna och grova sjön som råder i Siam-bukten. Ska deras telningar kunna lära sig att segla på en vecka? Och. . . alla lyckades, ivriga att ge sig ut och segla igen nästa helg!
Att lära sig segla är en stor prestation för ett barn. Det utvecklar självständighet och självförtroende.Förmågan att hantera en båt, segla den och känna självförtroende, på egen hand i naturens största skatt; havet, ger barnen en känsla av prestation.
Nästan allt i ett barns liv styrs av de vuxna som omger dem och barnens beslutsfattande beror på vad dessa vuxna har lärt dem. Barnen vill att deras föräldrar ska vara stolta över dem och agerar utifrån det när de fattar beslut i nästan allt de gör. Varje beslut i ett barns liv är en syntes av deras föräldrars förväntningar.
Utom när det gäller segling ….. Sätt ett barn i en båt ensam med naturen och de upptäcker snart att varje beslut de tar får konsekvenser som ingen annan än de själva kan påverka. De är själva ansvariga för resultatet av beslutet.
Detta får till följd att självförtroendet ökar, den ökade självständigheten och de nya reflektionerna om konsekvenserna av sina egna handlingar gör dem till ansvarstagande individer. Allt detta kommer även att återspeglas i vad barnet presterar i skolan.
Segling är ett utmärkt alternativ till den digitala värld barn lever i idag. Det ger familjer en chans att göra något aktivt tillsammans, snarare än att sitta framför en tv på helgerna eller att driva runt i köpcentra. Som juniorseglings-sekreterare är min personliga målsättning för programmet att få barnen entusiastiska och motiverade för segling. De måste njuta av segling och ta sina egna beslut att hellre segla än spela dataspel eller vara i ohälsosamma miljöer.
Segling är mer än bara skicklighet:
- Att förbereda båtarna och se till att de har allt de behöver när de är ute på vattnet lär barnen organisatoriska färdigheter och ansvarstagande.
- Att hjälpa andra barn bli färdiga och att hjälpas åt att sjösätta båtarna lär dem samarbete och laganda.
- Segling ger dem stärkt självkänsla, oberoende och lär dem att ta konsekvenserna av sina handlingar.
- Att ta hand om och vårda sina båtar lär dem självdisciplin och ansvar.
- Lagkappsegling lär dem ledarskap och antingen framgång eller hur man hanterar nederlag.
- Att parera de ständiga förändringarna i vind och hav lär dem att respektera och älska naturen.
Jag har fått så många positiva reaktioner om effekterna av segling på barns utbildning. De mest stimulerande handlar om barn som haft svårigheter med skolarbetet.
En pojke som ständigt jagades att göra skolarbetet och som tyngdes av dåliga betyg gjorde en dag ett test inför ett stort internationellt seglingsmästerskap. Detta tvingade honom till omfattande seglingsträning, så vi diskuterade hans mycket pressade schema som inte skulle ge honom mycket tid för läxor. För att vara effektiv behövde han snabbt få ordning på sin båt, inte hänga med kamraterna sysslolös utan använda varje ledig minut för läxläsning och ställa mål för vad han hade att avsluta varje dag. Veckan därpå när han kom iland efter en träningsregatta log han sitt största leende och ropade åt mig: “Jag gjorde bra i allt: jag hade en 5:a i mitt NO-prov och just nu kom jag trea i tävlingen”!
Ett annat exempel var barnet som fick gå till specialpedagogen för att testa sina inlärningssvårigheter. Modern fick fylla i ett långt frågeformulär och ungefär halvvägs igenom formuläret sa hon till pedagogen att svaren hon gav var så annorlunda mot vad hon skulle svarat tre månader tidigare när hon beställde tid. Han frågade vad som orsakat förändringen och mamman sa att pojken hade börjat segla tre månader tidigare. Specialpedagogen svarade: “Gå nu hem med frågeformuläret, låt barnet segla och om du någonsin har problem i framtiden kan du alltid komma tillbaka”. Pojken gick aldrig tillbaka utan är nu en toppseglare och arbetar hårt i skolan med fyror och femmor!
Dessa barn gav mig bevis på vad jag har trott på så starkt, nämligen de positiva effekterna som segling ger för deras utbildning och utveckling.
Så låt dina barn segla, och för dem som inte seglar ännu ….. gör båtarna redo!
Malee Whitcraft
Juniorseglingssekreterare, Kungliga Varuna Yacht Club, Thailand (www.varuna.org)
Översatt av Anders Widén/Johan Sölve Grötviks Segelsällskap (www.grotvik.se)
Original text in English: Holistic effects on sailing